Rešerše časopisu Obec a finance 4/2001
- Ministerstvo zemědělství
- Na barevné dvoustraně je přehledně znázorněna organizační
struktura Ministerstva zemědělství s vyznačením kompetencí
jednotlivých úseků, které podléhají příslušným náměstkům.
Vedle fotografií zde nalezneme jména všech ředitelů odborů
a jejich kontaktní telefony. U vybraných úseků je dále
podrobně charakterizována náplň pracovní činnosti těchto
odborů. Týká se to zejména odvětví, které mají vztah
k činnosti místních orgánů -– vodní hospodářství, lesní
hospodářství a rozvoj venkova. Materiál doplňuje článek
ministra zemědělství o kulturním charakteru krajiny.
- Slovo předsedy
- Po zvolení nových orgánů Svazu měst a obcí na červnovém
zasedání Rady, a potvrzení předsedy na další období, dochází
k personální stabilizaci. Nové vedení začíná prosazovat
vizi, schválenou na královéhradeckém Sněmu SMO.
První kroky tvoří setkání s čelními představiteli
jednotlivých resortů vlády České republiky, říká ve svém
pravidelném vystoupení předseda Svazu měst a obcí Ing.
Oldřich Vlasák. Potvrzuje, že vnitrostátní i mezinárodní
význam SMO narůstá.
- Zrcadlo doby
- Události uplynulých dnů slovem i obrazem charakterizuje
pravidelná rubrika, která se tentokrát věnuje aktuálním
událostem souvisejícím s kontrolami britských úředníků na
pražském letišti. Uvádí se při této příležitosti zajímavé
výsledky ze zprávy evropského úřadu, který sleduje názory
veřejnosti k národnostním menšinám. Další část textu je
věnována projektu Modrý pás řeky Labe, což je v podstatě
podpora rozvoje cestovního ruchu v příhraniční oblasti
a v regionu podél řeky Labe. Poslední část "zrcadla" je
věnována 600. výročí založení obce Veselí v okrese
Pardubice.
- Modernizace centrální úrovně
- Ústřední státní správa vytváří na jednu stranu právní rámec
fungování společnosti a na druhou stranu zajišťuje
prosazování našich zájmů vůči zahraničí. Paradox české
ústřední státní správy spočívá v tom, že ačkoli mnozí její
zaměstnanci pracují velmi usilovně, ona sama jako celek
příliš efektivní není. Důvodem jsou systémové nedostatky,
mezi něž se řadí přílišná politizace, nízká úroveň řízení
a těžkopádná horizontální koordinace mezi jednotlivými
ústředními správními úřady. Článek autorů Vladimíra Chýského
a Jakuba Oniska je věnován modernizaci centrální úrovně
řízení v rámci reformy veřejné správy.
- Řada otevřených otázek
- Počátkem léta byl do připomínkového řízení rozeslán návrh
věcného řešení přenosu působností okresních úřadů. Jak
známo, k 31. 12. 2002 ukončí okresní úřady svoji činnost.
S tím je spojena řada otázek, které jsou předmětem II. fáze
reformy veřejné správy. Výkon státní správy, zřizovatelské
funkce, kontrolní a metodická role okresních úřadů – to vše
je nutno převést na jiné orgány. Zůstávají však otevřené
i další náležitosti – personální, majetkové a finanční.
Na základě řady podnětů zpracoval Svaz měst a obcí
připomínky k předloženým návrhům a z nich také vychází
uvedený redakční článek.
- Zprávy Ministerstva financí
- Zprávy Ministerstva financí pro finanční orgány okresních
úřadů, obcí a krajů tentokrát obsahují ve svém letošním
čtvrtém čísle celkem šestnáct vybraných sdělení. například
jde o stanovisko k zápisu příspěvkových organizací do
obchodního rejstříku, názor na ukládání pokut podle zákona
o silniční dopravě, výklad ustanovení vyhlášky Ministerstva
financí o cenách nemovitostí či stanovisko k poskytování
drobných dárků a upomínkových předmětů ve vazbě na
rozpočtovou skladbu. Rovněž je zveřejněno stanovisko
k poskytování příspěvku na úpravu zevnějšku.
- Problém dozoru
- V souvislosti s průběhem II. fáze reformy veřejné správy
dojde k novelizaci základních zákonů vymezujících činnost
územní správy. Očekávané ukončení činnosti okresních úřadů
znamená přesun jejich kompetencí. Jedním z vážných problémů
tohoto procesu je vyřešení přenosu kompetence okresu,
spočívající ve výkonu správního dozoru a rozhodování
o opravných prostředcích proti rozhodnutím obcí vydaným ve
správním řízení, do přenesené působnosti krajů. Redakční
článek se zaobírá uvedenou problematikou z pohledu
novelizace zákonů o obcích a o krajích.
- Reforma se komplikuje
- Současná fáze reformy veřejné správy je charakteristická
úvahami o převodu působností okresních úřadů, které mají
ukončit svoji činnost závěrem roku 2002. Část těchto
působností tvoří tzv. zřizovatelské funkce, na jejichž
základě okresní úřady řídí řadu institucí lokálního významu.
Uvedených okresních zařízení je celkem 618. Zřizovatelské
funkce jsou pozůstatkem bývalých okresních národních výborů
a měly skončit závěrem roku 1992. Se souhlasem příslušných
zastupitelstev byla řada institucí převedena na obce
a města, v nichž měla své sídlo. Převedení do působnosti
obcí probíhalo zcela nahodile, podle místních podmínek
a zájmů. Důsledky tohoto nesystémového přístupu se nyní plně
projevují.
- Další možnosti dělení daní
- Teoretické úvahy a praxe financování samospráv se v České
republice v posledních letech výrazně sbližují. Poslední
změna zásadně upravila systém tvorby daňových příjmů obcí.
Konkrétní dopady nové úpravy ještě nemohly být objektivně
vyhodnoceny a před námi stojí další nezbytná novelizace. Ta
je vyvolána nutností financovat kraje a úkolem zvýšit
finanční motivaci obcí k podpoře podnikání. Nová úprava se
pozitivně odráží v rozpočtech většiny obcí, vlivem daně
z přidané hodnoty. Připravované změny však opět vnášejí do
hospodaření obcí prvek nejistoty. S některými návrhy
seznamuje redakční článek.
- Daňové kontrasty podruhé
- Hluboká nad Vltavou a Štramberk, to jsou dvě města přibližně
stejné velikosti, která byla vloni navštívena v souvislosti
s připravovaným zákonem o rozpočtovém určení výnosů
některých daní. Jak známo, uvedený zákon zásadně změnil
pravidla tvorby daňových příjmů obcí. V Hluboké se očekával
s jeho přijetím výrazný pokles, ve Štramberku naopak nárůst
daňových příjmů. Článek se zabývá porovnáním dopadu
uvedeného zákona. Po půl roce nelze objektivně hodnotit, ale
pokles v Hluboké není tak značný, nárůst ve Štramberku však
také neuspokojuje.
- Nové předpisy v energetice
- V loňském roce byly přijaty významné zákony z oblasti
energetiky. Zdánlivě odtažité odvětví však má také úzkou
vazbu na činnost měst a obcí. Problematika úspor energie
totiž hýbá celým světem a ovlivňuje především ekonomickou
náročnost všech provozních činností. Pro obce a města je
tedy důležité mít svou energetickou koncepci, využívat
energetický audit, dbát na to, aby provozování energetických
zařízení bylo v souladu se zákonem. Článek přináší základní
informace a seznam nejdůležitějších předpisů.
- Pozornost auditům a koncepcím
- Současné období se vyznačuje zvýšenou pozorností, která je
věnována široké oblasti hospodaření s energií. Znamená to
nejenom zavádění dílčích úsporných opatření, ale také
koncepční přístup k energetice vůbec. Tento trend se odvíjí
od nových energetických zákonů a řady prováděcích předpisů,
které jsou postupně uváděny do života. Před nedávnem byl
také jmenován nový ředitel České energetické agentury (ČEA),
Ing. Josef Bubeník, který odpovídá na aktuální otázky z této
oblasti.
- Moderní technologie a financování
- Mnoho systémů centralizovaného zásobování teplem v České
republice je zastaralých, používá technologie s nízkou
účinností a častými poruchami. Přitom musí splňovat náročné
ekologické předpisy, což v důsledku znamená zvyšování
provozních nákladů pokutami za znečištění ovzduší. Město
Příbor v okrese Nový Jičín je příkladem financování
modernizace tepelného zdroje metodou EC (Energy Contracting)
s využitím kogenerace.
- Vzorové projekty
- Vzorové projekty ergetických úspor, realizované s podporou
Státního programu, který zabezpečuje Česká energetická
agentura jsou návodem a ukázkou realizace energeticky
úsporných opatření, které vedou k výrazným efektům a brzké
návratnosti investic. Možnosti programů dávají příležitost
obcím, městům zkvalitňovat bytový fond, budovy pro veřejnost
i energetické hospodářství. Tentokrát se zveřejňuje příklad
modernizace bytů z Brna-Bystrce, rekonstrukce kotelny
v nemocnici Krnov a decentalizace tepelného hospodářství
Lipníku nad Bečvou.
- Programy investiční podpory
- V průběhu posledního čtvrtletí roku 2001 lze očekávat, že po
ukončení připomínkových řízení budou vyhlášeny programy
investiční podpory v regionech NUTS II Severozápad
a Moravskoslezsko. Cílem příspěvku je předběžně informovat
potenciální zájemce o základním rámci programů a usnadnit
tak vlastní přípravu projektů.
- Nasazení technologiíí bude stále větší
- Současná doba je charakteristická všeobecným rozvojem
informačních technologií (IT) a jejich uplatňováním
v každodenním životě. Platí to i pro odvětví veřejné správy.
Informatizace umožňuje vyšší efektivitu činnosti pro
centrální sféru, ale také pro územní orgány, kraje, města
a obce, které jsou v bezprostředním kontaktu s občany.
Probíhající reforma veřejné správy tak otvírá další možnosti
využití informačních systémů. V návaznosti na průběh reformy
veřejné správy hovoří na uvedené téma ředitel odboru
informatizace veřejné správy MV ČR Ing. Tomáš Holenda.
- Informační potřeba pracovníků veřejné správy
- Katedra systémové analýzy VŠE v Praze ublikovala výsledky
výzkumu, zaměřeného na otázky uvedené v titulku. Způsobem
dotazníkového šetření byli osloveni vedle velkého vzorku
pracovníků měst a obcí rovněž zaměstnanci okresních úřadů.
Otázky se zaměřily na informační potřeby respondentů, formy
získávání informací, na lokalizaci informačních toků. Cílem
bylo zjistit, jaká je struktura informací, které pracovníci
využívají pro rozhodování v rámci svých pravomocí. Článek
přináší některé výsledky z pohledu měst a obcí.
- Elektronizace veřejné správy
- Problematika elektronizace veřejné správy je v poslední době
široce diskutována, ale poměrně často pouze ve velmi
neurčitých obrysech či z hlediska méně podstatných detailů.
Pro veřejnost je bohužel spjata snad jen s elektronickým
podpisem, možností podat daňové přiznání, případně vyřídit
dalších důležité záležitosti se státní správou e-mailem.
Autor Tomáš Přibyl dokladuje důležitost elektronizace
především pro orgány samosprávy.
- Účetnictví územní samosprávy
- V minulém čísle byl pod stejným titulkem uveden určitý
vhodný postup účtování příjmů pro případ, že obec používá
k zobrazení příjmů pouze jeden "základní " běžný účet.
Součástí článku byl i výklad základních funkcí účetnictví
a požadavků na jeho vedení ve smyslu zákona o účetnictví.
V dnešním pojednání se článek Danuše Prokůpkové zabývá
zobrazováním výdajů. Pro srovnání se uvádí i schéma postupů
v případě zavedení vkladového výdajového účtu a pro
snadnější pochopení celkové problematiky je zařazeno také
schéma pokladního plnění rozpočtu.
- Odpovědi na dotazy
- Tradiční rubrika je věnována odpovědím na dotazy čtenářů.
Tentokrát se dotazy týkaly příspěvku na ošatné, odměn za
výkon funkce, ústavů sociální péče a bytových družstev. Dále
se odpovídá na dotazy z oblasti účetnictví -– o přezkumu
převodových můstků, účtování stravenek, schvalování půjček
a vydávání obecně závazných vyhlášek.
- Ještě k postavení starosty obce
- V minulém čísle se autor Josef Vedral zabýval právním
postavením starosty obce podle zákona č. 128/2000 Sb.,
o obcích, zejména pak pokud jde o jeho oprávnění samostatně
rozhodovat o některých záležitostech samosprávy obce. K této
problematice znovu vrací mj. proto, že v uplynulých měsících
vydal Ústavní soud dvě rozhodnutí týkající se právě této
otázky, tzn. určení rozsahu, v jakém může starosta
samostatně jednat a zavazovat obec v právních vztazích.
Jedná se o nálezy sp.zn. IV. ÚS 576/2000 z 12. 4. 2001 a III.
ÚS 721/2000 z 10. 7. 2001.
- Územní samospráva a Evropská unie
- Open Society Institute vypracoval studii, která se zaměřuje
na možné dopady vstupu země do Evropské unie z hlediska
fungování územní samosprávy a veřejné správy obecně. Studie
je rozdělena do pěti částí. Rozvoj regionů, sektorové
otázky, regulační rámec, efektivnost veřejného sektoru a
účast na procesu přistoupení. Uvedené otázky komentuje Věra
Kameníčková.
- Program obnovy venkova v roce 2002
- 4. září t. r. se v Českých Budějovicích u příležitosti Dne
českého venkova na 29. ročníku mezinárodní výstavy "Země
živitelka" za přítomnosti zástupců krajů uskutečnilo
zasedání meziresortní řídící komise Programu obnovy venkova.
Na programu byly i dotace z tohoto programu v roce 2002.
Jejich rozdělení do regionů podle dotačních titulů podrobně
specifikuje tento materiál.
- Předběžné výsledky sčítání
- Letošní sčítání lidu, domů a bytů -– třinácté v novodobé
historii od roku 1869 provedené na území dnešní České
republiky, bylo ve svém průběhu poznamenáno nebývale četnými
komentáři s odvoláním se na právo občanů na "ochranu
osobních dat". Komentář k předběžným výsledkům, které
publikoval ČSÚ komentuje redakce s využitím unikátních
vývojových tabulek přepočtených na území nových krajů.
- Věstník Ministerstva pro místní rozvoj 4--5/2001
- -– Věcný záměr Stavebního zákona
-– Přiznané dotace na rok 2001 z Programu obnovy bytového fondu na vady panelové výstavby