Rešerše časopisu Obec a finance 2/2000
- Ministerstvo kultury
- Základní kompetence Ministerstva kultury a rozdělení
působnosti do úseků jednotlivých náměstků s popisem práce
nosných odborů rezortu. Na barevné dvoustraně jsou uvedeni
jmenovitě vedoucí pracovníci a příslušné kontakty. Vedle
ministerských pracovišť jsou uvedeny také poradní orgány
ministra a hlavní příspěvkové organizace v působnoisti
Ministerstva kultury. Stručně jsou uvedeny základní dotační
programy z oblasti kultury a jejich rozsah.
- Výroční zpráva
- Nebývá zvykem, aby ústřední orgány státní správy vydávaly
výroční zprávu jako komplexní výčet své činnosti za uplynulý
rok. Přesto Ministerstvo kultury již podruhé takovou výroční
zprávu podává. Je to velmi sympatický počin, neboť se tím
dává daňovým poplatníkům jasný přehled o tom, jak
ministerstvo hospodaří s prostředky státního rozpočtu, ale
nejen o tom. Zpráva obsahuje podrobný přehled o činnosti
jednotlivých útvarů. Článek shrnuje základní údaje výroční
zprávy se zaměřením na potřeby obcí.
- Finanční správa měst a obcí
- Již čtvrtá celostátní konference na téma Finanční správa
a rozvoj měst a obcí v ČR se konala v Praze. Na programu
byly především ekonomické zákony, které jsou součástí
reformy veřejné správy. Účastníky zajímal zejména jejich
dopad na činnost samosprávy. K tomu vystoupila řada
odborníků z jednotlivých rezortů, poslanci i představitelé
samosprávy. Největší diskuze se týkala především návrhu
zákona o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním
samosprávným celkům.
- Dnešní rozdělování daní je špatné
- Základním zdrojem financování obcí jsou daně. Tvoří
přibližně šedesát procent všech jejich příjmů. Systém
rozdělování daní obsahuje zákon o rozpočtových pravidlech
republiky. Je však natolik překonaný, že Ministerstvo
financí usiluje o jeho zásadní změnu. Ing. Luděk Tesař
zdůvodňuje hlavní příčiny navrhovaných změn, které dokladuje
graficky i tabulkově.
- Poznámka pod čarou
- Ústavní soud zrušil 30. listopadu 1999 rozsudek Krajského
soudu v Plzni, rozhodnutí Finančního ředitelství Plzeň
a platební výměr Finančního úřadu Stříbro. Stalo se na
základě ústavní stížnosti města Stříbra. Skutková a právní
podstata se týká daně z převodu nemovitostí, která byla
vyměřena městu za převod bytové jednotky (prodej obecního
bytu). Ústavní stížnost vycházela z námitky, že tato daň
vůbec vyměřena být neměla. Ústavní soud potvrdil názor města
a zrušil uvedený výměr, rozhodnutí i rozsudek. Obcím se tak
vrací daně odvedené při prodeji obecních bytů, ve hře je
2,5--4 mld. Kč.
- Jak dále ve věci
- Právní názor ústavního soudu na význam poznámek pod čarou
přináší řadu nových a často velmi překvapivých pohledů na
praktické uplatňování daňových zákonů. Zveřejněný nález ve
věci vyměření daně z převodu nemovitostí z prodeje obecních
bytů dnes před obce staví zásadní otázku: Jak se mají co
nejefektivněji domáhat svých práv a získat zpět neoprávněně
odvedené daně? Ing. Vlastimil Sojka popisuje postup obcí při
vymáhání neoprávněně odvedených daní.
- Zprávy Ministerstva financí
- Tradiční informace Ministerstva financí pro finanční orgány
okresních úřadů a obcí ve druhém letošním čísle přináší
devět stanovisek. Pro čtenáře časopisu je publikována
problematika závodního stravování, doprava dětí do ústavu
sociální péče pro mládež a účtování příspěvků na částečnou
úhradu neinvestičních nákladů za pobyt dětí v mateřských
školách a družinách. Uvedeno je stanovisko k zálohovým
organizacím ve školství, k financování aktivit bezpečnosti
silničního provozu a k rozpisu dotace na školství.
- K návrhu zákona o rozpočtovém určení
- Návrh zákona o rozpočtovém určení výnosu některých daní
územním samosprávným celkům je součástí souboru zákonů,
které mají vytvořit legislativní předpoklady pro reformu
veřejné správy. Určuje příjmy z daní připravovaným krajům
a zcela nově i obcím. Patří jistě k těm nejdůležitějším,
vždyť se jedná o 60 mld. Kč, tj. přes 80 % všech daňových
příjmů měst a obcí. Ing. Ivan Černý, předseda finanční
komise SMO zaujímá stanovisko k předloženému návrhu.
- Nahradíme jeden "extrém" druhým?
- Článek je příspěvkem do diskuze k novému návrhu systému
financování místní správy v České republice. Je třeba
zdůraznit, že význam vhodné konstrukce systému financování
místní správy je mimořádný již s ohledem na finanční objem,
o který se každoročně jedná (cca 170 mld Kč), ale také
z hlediska uplatnění samotných principů samosprávy. RNDr.
Jiří Blažek hodnotí systém financování místní správy jako
hledání rovnováhy mezi principem solidarity a zásluhovosti
(motivací).
- Příprava projektů EPC
- Metoda EPC (Energy Performance Contracting) je jedním
z nástrojů, které snižují vysokou investiční náročnost
energetických staveb a rekonstrukcí. Podstatou EPC je
poskytnutí všech služeb vedoucích ke snížení vysokých
nákladů na provoz konkrétních objektů. Firma energetických
služeb přitom poskytuje smluvní záruku za finanční výsledek
celého projektu, nikoli pouze za technické fungování.
Miroslav Votápek popisuje postupné kroky při přípravě
projektů metodou EPC.
- Majetkové poměry zájmových sdružení obcí
- V uplynulých dvou letech vznikla celá řada zájmových
sdružení obcí v přirozených spádových mikroregionech. Nyní
se připravuje a realizuje řada jejich akcí, které je nutno
financovat, rozvíjí se spolupráce a kooperace s dalšími
mikroregiony, vytváří se vazby na vznikající vyšší územně
správní celky. Do popředí se také dostávají otázky vzniku,
charakteru a nakládání s majetkem sdružení. Ing. Václav
Patřičný přináší úvodní zkušenosti z této problematiky.
- Výnosnost municipálního majetku
- Vlastnictví majetku vždy bylo a je jedním ze základních
předpokladů existence a dobrého fungování samosprávy obcí.
Prostřednictvím municipálního majetku a jeho složek
a následně prostřednictvím příslušných výnosů z hospodaření
s majetkem může municipalita ovlivňovat rychlost a úroveň
svého ekonomického a sociálního rozvoje. Velikost tohoto
vlivu závisí na skladbě majetku a na tom, jak se s ním
hospodaří. Analýzu výnostnost pro jednotlivé typy obcí
charakterizuje doc. Jaroslav Pilný.
- Odpovědi na dotazy
- Tradiční rubrika řeší praktické problémy financování měst,
obcí a okresních úřadů. Tentokrát se odpovídá na otázky jak
účtuje majetek příspěvková organizace zřízená obcí, je podán
výklad povinností obcí z hlediska daňového při poskytování
různých finančních cen a nakládání se směnkami při splácení
úvěru. Odpovídá se i na dotazy z oblasti sociálních fondů,
na účtování operací s podílovými listy a zobrazování
portfoliového účtu na položkách rozpočtové skladby.
- Rozpočty městských obvodů v Ostravě
- Podle obecního zřízení nejenom Praha, ale i Ostrava a další
statutární města jsou obcí. Jejich výsadou je mj.
skutečnost, že se mohou členit na městské části, ve kterých
je voleno zastupitelstvo, hospodařící se svým rozpočtem na
základě příslušného statutu. Tento materiál je pouze malou
sondou do ekonomiky ostravských městských částí. Zejména
tabulková část podává poměrně vyčerpávající přehled o
finančním hospodaření městských částí.
- Územní samospráva ve Francii
- Uspořádání územní samosprávy ve Francii a v České republice
vykazuje mnohé podobné rysy, ale také odlišnosti. Odlišné
rysy pramení především z rozdílné doby fungování
samosprávného principu, zejména ve druhé polovině 20.
století, společné pak z obdobného poměru mezi počtem
obyvatelstva a počtem obcí. Posledně jmenovaný rys řadí obě
země k naprostým výjimkám v rámci evropských států.
I z tohoto hlediska může být francouzský model uspořádání
územní samosprávy zajímavý. Ing. Věra Kameníčková
charakterizuje a srovnává oba modely.
- Charta vesnic
- Představitelé jedenácti vesnic z celé Evropy podepsali v
závěru loňského roku Chartu vesnic, která je iniciativou
zdola, přinášející především myšlenku, že že Evropu netvoří
jen města, ale také vesnice. Zveřejněný text přináší téměř
kompletní znění tohoto dokumentu.
- Žádosti o podporu stále rostou
- Překonat dlouholetou krizi v bytové problematice znamená
především zvýšit podíl investic do bydlení. Uvedená teze
z programového prohlášení vlády by měla být prioritní,
skutečnost však ukazuje, že zásadní obrat v počtu nových
bytů zatím nenastal. Redakční článek přináší přehled
jednotlivých podpůrných programů a množství žádostí, které
přesahují možnosti jejich uspokojení.
- Státní, regionální a obecní bytová politika
- Celostátní konference České společnosti pro rozvoj bydlení
přinesla řadu zajímavých vystoupení z regionů i z odborných
pracovišť. Stať je souhrnem vybraných příspěvků, doplněných
několika tabulkami a grafy.
- Veřejná správa online
- Příloha o informačních technologiích ve veřejné správě,
tentokrát v rozsahu 20 stran, přináší rozhovor
s místopředsedou vlády a ministrem financí Pavlem Mertlíkem,
článek Jiřího Peterky s názvem "Směřujeme vůbec k informační
společnosti?", informaci z pera Evy Vítkové o digitální
knihovně "Český Parlament", výsledky soutěže o Zlatý erb
2000 o nejlepší internetové stránky měst, obcí a regionů
a další texty.
- Cestovní ruch
- Zpravodaj České centrály cestovního ruchu je novým
časopisem, jehož cílem je rozšířit nabídku turistických
lahůdek a zlepšovat služby v oblasti cestovního ruchu.
Přináší aktuální informace státní správy tohoto úseku,
marketingové údaje, zpravodajství z odborných konferencí
a seminářů i statistické údaje a poznatky z regionů.